Wskazówki do egzaminów

WSKAZÓWKI DO EGZAMINÓW 1 FAZY

 

PODSTAWY FILOZOFICZNE, NAUKOWE I TEORIA PRACY Z PROCESEM  (W SKRÓCIE: FILOZOFIA I TEORIA POP)

 

Koncepcje filozoficzne

Idee procesu w taoizmie: podstawy myślenia taoistycznego (Tao Te King), pojęcia wu-wei, jin-jang, zmiana cykliczna

Idee procesu w alchemii: fazy procesu alchemicznego, Merkuriusz, kamień filozoficzny

Orientacja na zmiany w filozofii europejskiej 

 

Nauka: teorie i metateorie

Zmiany paradygmatów, nowy paradygmat 

Podejścia przyczynowe i finalistyczne lub teleologiczne w nauce i w psychoterapii 

Nowa fizyka, kwantowa wizja świata a psychologia procesu - kwantowa wizja rzeczywistości: cząstki i fale; zasada nieoznaczoności – rola obserwatora

Przykładowe koncepcje związane z „nowym paradygmatem”: np. Bohm - Ukryty porządek, Fala pilotująca, Sheldrake - Pola morfogenetyczne, Capra – fizyka a filozofia wschodu

 

Mitologie

Myślenie symboliczne – odniesienia między doświadczeniem jednostki a wzorcami z mitów Związki między mitami a śniącym ciałem

 

Proces

Orientacja na proces a orientacja na stan

Definicja procesu

Świadomość sygnałów i komunikacji a świadomość wzorców organizujących doświadczenie

Orientacja na stan i orientacja na proces:

- w różnych koncepcjach psychologicznych

- w fizyce klasycznej i współczesnej

- w różnych systemach medycznych

Zależność nastawień i technik stosowanych w terapii od orientacji na stan lub proces

Metaumiejętności

 

Struktura procesu (w odniesieniu do jednostki, relacji, grupy) 

Procesy pierwotne i wtórne

Kanały proste i złożone

Kanały zajęte i niezajęte

Progi, figury progowe, znaczenie progów 

Systemy przekonań a progi

Poziomy percepcji/rzeczywistości: Esencja, Kraina Snów, Uzgodniona Rzeczywistość

Ziemia jako element procesu indywidualnego, praca w oparciu o Ziemię, wektory

Śniące ciało – umysł kwantowy – umysł procesowy

 

Dynamika procesu

Przepływ informacji w postaci sygnałów

Podwójne sygnały jako wyraz prób komunikacji ze strony różnych postaci ze snu 

Fazy w pracy z procesem

Metakomunikacja

Zasada zachowania informacji

Praca na różnych poziomach rzeczywistości

 

 TEORIE I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII (W SKRÓCIE: TEORIE PSYCHOTERAPII)

 

Koncepcje psychologiczne i psychoterapeutyczne

Główne nurty myśli psychologicznej – podstawowe założenia (psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia transpersonalna)

Kierunki psychoterapeutyczne (psychoanaliza, Jung, Rogers, Gestalt, psychologia egzystencjalna, psychologia behawioralno-poznawcza, szkoły systemowe): założenia dotyczące natury ludzkiej, podstawowe cele i wartości, główne metody pracy. Porównanie z psychologią procesu.

Podstawy psychologii C.G.Junga: pojęcie kompleksu, finalizm, energia psychiczna, nieświadomość indywidualna i zbiorowa, proces indywiduacji, archetypy, alchemia, kompensacja

Specyfika założeń i technik pracy z procesem w kontekście innych szkół psychoterapii - podobieństwa i różnice.

 

Zjawiska i czynniki w psychoterapii

Kontrakt terapeutyczny

Fazy w pracy z procesem i fazy w terapii długoterminowej

Relacja terapeutyczna w psychologii procesu i innych koncepcjach terapeutycznych 

Przeniesienie, przeciwprzeniesienie, zaśnienie

Próg i opór

Znaczenie feedbacku w pracy terapeutycznej

Metaumiejętności

Mechanizmy obronne: wyparcie, projekcja, identyfikacja projekcyjna

 

 

KANAŁ WIZUALNY

 

Zorientowana na proces praca ze snami

Sny a proces śnienia

Struktura procesów we śnie (procesy pierwotne, wtórne, progi)

Różne metody docierania do procesu śnienia kryjącego się za snem

 

Praca z materiałem wizualnym w psychologii procesu

Metody amplifikacji materiału wizualnego

Techniki pracy (wyobrażenia, fantazja, bajki, rysunek, komiks, szkic energetyczny)

Krytyk wewnętrzny w kanale wizualnym

 

Wykorzystanie baśni i mitów w pracy terapeutycznej

Baśnie i mity – podobieństwa i różnice

Wybrane koncepcje psychologiczne dotyczące baśni i mitów 

 

Praca ze snami w wybranych ujęciach psychologicznych

Freud: założenia, cele, metody pracy ze snami

Jung: rozumienie i interpretacja snów na gruncie psychologii analitycznej: kompensacyjna funkcja snów, interpretacja na poziomie indywidualnym, nieświadomość zbiorowa i archetypy w snach, sny z dzieciństwa, mit życiowy; metody 

Perls: praca ze snami w terapii Gestalt

Praca ze snami w innych kulturach 

 

 

Inne metody pracy z materiałem wizualnym – wybrane przykłady

 Arteterapia – techniki ekspresji w kanale wizualnym

"Vision quests" (wyprawy w poszukiwaniu wizji)

 

 

KANAŁ SŁUCHOWY

 

Podstawowe informacje z zakresu komunikacji interpersonalnej

Techniki aktywnego słuchania

Komunikaty „Ja”

 

Transformacje językowe w NLP

Struktura powierzchniowa i struktura głęboka

Podstawowe transformacje: pominięcia, generalizacje, zniekształcenia

 

Praca w kanale słuchowym w psychologii procesu

Struktura zdania a struktura procesu

Praca z sygnałami dźwiękowymi (muzyka, para-język)

Interwencje w kanale słuchowym

Krytyk wewnętrzny w kanale słuchowym

 

 

KANAŁ PROPRIOCEPCJI i RUCHU

 

Praca z doświadczeniami proprioceptywnymi w psychologii procesu

Pojęcie „śniącego ciała” 

Doświadczenia proprioceptywne – zauważanie i amplifikacja

 

Pracy z symptomami fizycznymi

Metody pracy z symptomami (praca z doświadczeniem symptomu; twórca/ofiara symptomu; docieranie do energii twórcy symptomu; różne sposoby facylitacji konfliktu między twórcą a ofiarą symptomu, w tym praca wektorowa i praca na poziomie esencji)

Praca z symptomami chronicznymi

Podstawy pracy z osobami w śpiączce

 

Koncepcje pracy z ciałem w psychologii – podstawowe założenia

-  Historia pracy z ciałem w psychoterapii - Reich, Lowen

- Gendlin – focusing (podstawowe założenia)

- Ewentualnie – inne wybrane metody pracy z ciałem, np. metoda Feldenkreisa, technika Aleksandra, rolfing

 

Idea „medycyny tęczowej” w psychologii procesu (wykorzystanie różnych podejść do ciała i chorób)

Różne systemy medyczne – porównanie podstawowych założeń i metod, np.

medycyna zachodnia, homeopatia, medycyna chińska, tybetańska, Ajurweda, szamanizm

Porównanie założeń i celów klasycznej zachodniej medycyny i pracy z procesem 
 

Ruch jako kanał przepływu doświadczenia

Ruch pierwotny i wtórny

Amplifikacje w kanale ruchu

Progi w kanale ruchu

Praca z tendencjami do ruchu

Praca wektorowa

 

Przykładowe koncepcje pracy z ruchem

Koncepcja “ruchu autentycznego” Mary Whitehouse, 

Obserwacja ruchu – system Labana

Inne metody, np. DMT, terapia tańcem i ruchem Joan Chodorow

Wykorzystanie tańca jako metody pracy w różnych kulturach, np. taniec szamański, taniec transowy

Sztuki walki, joga, tai chi 

 

 

KANAŁ RELACJI

 

Podstawowe pojęcia i metody w zorientowanej na proces pracy z relacjami

Poziomy pracy z relacjami: intrapsychiczny, interpersonalny, polowy

Relacja jako kanał w doświadczeniu indywidualnym

Komunikacja w relacji (sygnały, podwójne sygnały, progi, podwójne progi)

Mit relacyjny, pole relacji, nielokalne zjawiska w relacji

Jasne / mroczne sny 

Krytyk wewnętrzny w kanale relacji

 

Praca z konfliktem w psychologii procesu

Elementy rozwiązywania konfliktu (bycie po swojej stronie, przechodzenie na stronę oponenta, spojrzenie z pozycji obserwatora)

Dopełnianie stanowisk

Praca z oskarżeniami - obrona przed oskarżeniami, znajdowanie „ziarnka prawdy”

 

Rangi i nadużycia

Koncepcja i rodzaje rang

Obejmowanie rangi 

Różnice rang w relacjach i ich konsekwencje

Nadużycia

Procedura pracy z nadużyciami

 

Inne koncepcje i formy terapii par i rodzin

Podstawowe założenia terapii systemowej i komunikacyjnej

Różnice pomiędzy terapią indywidualną a terapią rodzin

 

Zjawiska relacyjne w sytuacji terapeutycznej

Specyfika relacji terapeutycznej -charakterystyka

Zagadnienia etyczne w relacji terapeutycznej

Przeniesienie, przeciwprzeniesienie, zaśnienie

 

 

ODMIENNE STANY ŚWIADOMOŚCI 

 

Odmienne stany i praca z procesem

pojęcia: stany odmienne, stany ekstremalne, transy, metakomuniacja, Uzgodniona Rzeczywistość vs. doświadczenia nieuzgodnione, „Cienie Miasta”

Cele i metody pracy z odmiennymi stanami świadomości

Cele i metody pracy ze stanami ekstremalnymi

Podstawy pracy ze śpiączką

 

Podstawy psychopatologii

Podstawowe informacje o podręczniku DSM V (co zawiera, jakie duże grupy zaburzeń są opisywane)

Kryteria definicyjne wybranych zaburzeń (depresja, zaburzenie dwubiegunowe, schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne; zaburzenia osobowości)

Informacje praktyczne: podstawowe objawy i rozpoznawanie takich zaburzeń jak depresje, ChAD, schizofrenia, borderline

 

Uzależnienia w psychologii procesu i innych podejściach

Koncepcje powstawania i leczenia uzależnień - przykłady

Rozumienie uzależnienia i tendencji do uzależnień w pracy z procesem

Poszukiwanie znaczenia w uzależnieniach jako wsparcie klasycznej pracy z uzależnieniami

Metody: praca nad dopełnianiem stanu, osobowością substancji / wzorca; mierzenie się z doświadczeniem kryjącym się za uzależnieniem

 

Różne sposoby rozumienia zaburzeń psychicznych
Podstawowe idee psychologii transpersonalnej w porównaniu z innymi szkołami terapii

Przykładowe koncepcje (np. Grof, Wilber, Tart, Laing)

Zaburzenia psychiczne w ujęciu szkoły komunikacyjnej – ogólne założenia

Znaczenie odmiennych stanów w praktykach szamańskich

Różnice między podróżą szamańską a chorobą psychiczną

 

 

KANAŁ ŚWIATA 

 

Świat jako kanał w doświadczeniu jednostki

Praca z sygnałami pochodzącymi z kanału świata

Synchroniczności

 

Praca z grupą

Cele i formy pracy z grupą (klasyczne fazy rozwoju grupy, proces grupowy, open forum)

Proces grupowy w ujęciu psychologii procesu (etapy, role, polaryzacje, role duchy, gorące miejsca, chłodne miejsca)

Role a jednostki 

Facylitacja – techniki i interwencje 

 

Praca ze światem (Worldwork)

Idea Głębokiej Demokracji i jej wykorzystanie w praktyce 

Rangi i przywileje 

Psychologia mniejszości i większości (typowe reakcje i doświadczenia)

Praca z konfliktem w grupie

 

 

PRACA WEWNĘTRZNA – EGZAMIN PRAKTYCZNY

 

 Oceniane są następujące umiejętności

 Metakomunikowanie o aktualnym doświadczeniu i zanurzanie się w doświadczenie

Zdolność do zauważania i podążania za zmianą kanałów

Zdolność do włączania do przebiegu pracy nowych pojawiających się doświadczeń

Wykorzystanie różnych technik pracy (praca sygnałowa, wektory, Umysł procesowy i praca z najgłębszym Ja, miejsce na ziemi)

Metody pracy z krytykiem wewnętrznym

Praca z progiem. Nie jest koniecznie przejście progu, ważne by próg zauważać i pracować wokół 

 

W omówieniu:

Rozpoznawanie procesów pierwotnego i wtórnego i progów

Umiejętność refleksji wokół pracy

 

 

PRACA Z KLIENTEM - EGZAMIN PRAKTYCZNY 

 

Student/ka zaprasza osobę na egzamin, klient/ka może być również studentem (1 Fazy). 

 

Ocenie podlegają następujące umiejętności:

Nawiązanie kontaktu, zadbanie o klienta

Dostosowanie metody pracy do potrzeb i stylu klienta/tki

Wykorzystanie interwencji pomagających w odkrywaniu i rozwijaniu aktualnego procesu klienta/tki

Rozpoznawanie i adekwatne reagowanie na feedback klienta/tki

 Nie oczekujemy pełnego rozwinięcia procesu w ramach tej sesji; ważne aby student/ka:

- był/a uważna na feedback 

- umiał/a wyjaśnić po zakończonej pracy czym się kierował/a i jak rozumiał/a strukturę procesu 

 

Kalendarium Wydarzeń