Kurs Intensywny Psychologii Procesu - LATO 2019
24-06-2019 - 12-07-2019

 

 

Zapraszamy na kolejną edycję Kursu Intensywnego Psychologii Procesu !
"Kurs Intensywny" jest alternatywą "Kursu Rocznego"

24 czerwca - 12 lipca 2019 - Warszawa

Intensywny Kurs Psychologii Zorientowanej na Proces jest przeznaczony dla studentów kierunków psychologicznych, psychologów, pedagogów, osób pracujących z ludźmi oraz wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem.

Kurs poprowadzą:
dr. Bogna Szymkiewicz, Hanna Wieloch, Jarosław Józefowicz, Wojciech Wojnarowicz

Zajęcia obejmują następujące obszary pracy z procesem:
* podstawy teoretyczne i filozoficzne psychologii zorientowanej na proces,
* praca z ciałem i symptomami,
* praca ze snami,
* praca z relacjami międzyludzkimi,
* odmienne i ekstremalne stany świadomości,
* uzależnienia,
* praca z krytykiem wewnętrznym,
* praca z dużymi grupami i światem,
* rozwiązywanie konfliktów,
* umiejętności komunikacyjne

Szkolenie kończy się uzyskaniem zaświadczenia i może stanowić element programu szkoleniowego FundacjiSPP akredytowanej przez Polskie Towarzystwo Psychologii Procesu. Program szkoleniowy FundacjiiSPP spełnia standardy Polskiej Rady Psychoterapii

Zajęcia odbywają się przez trzy tygodnie od 24 czerwca do 12 lipca 2019, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-18.00, w Warszawie.

Zapraszamy na spotkanie informacyjne 3 czerwca 2019 na godzinę 19:00
Miejsce: siedziba FundacjiSPP
ul. Świętokrzyska 32 lok 48A, 00-116 Warszawa

Cena Kursu: 2900 zł
(pierwsza rata 600 zł płatna do 10 czerwca 2019, druga rata 2300 zł płatna do 24 czerwca 2019) 
Pierwsza rata stanowi opłatę administracyjną związaną z organizacją kursu i nie podlega zwrotowi.

Informacje i zapisy:
Alicja Czarnecka, administracja@psychologia-procesu.org.pl,
tel. 504 422 124
ZAPRASZAMY :)
www.psychologia-procesu.pl

 

KURS WPROWADZAJĄCY

 

 

Czym jest psychologia procesu

 

Psychologia procesu jest koncepcją teoretyczną i metodą pracy, stworzoną przez Arnolda Mindella i jego współpracowników. Jako teoria w precyzyjny sposób opisuje przepływ doświadczenia: dynamikę tego, w jaki sposób definiujemy siebie i to co nam się przydarza. Jako metoda, pomaga odkrywać nieświadome aspekty doświadczenia ukryte w naszych snach, w ciele, w problemach relacyjnych, w sygnałach, z których nie zdajemy sobie sprawy. Pomaga w ujawnianiu i rozwiązywaniu wewnętrznych (i zewnętrznych) konfliktów tak, by wspierać korzystanie z istniejącego potencjału – jednostki, pary, rodziny czy grupy.

Psychologia procesu nie posługuje się z góry przyjętymi wzorcami, do których należy się dostosować, ale pomaga w odkrywaniu tego, co jest potrzebne i właściwe dla każdego i każdej z nas.

 

 

Zajęcia wprowadzające

Pierwsze zajęcia to wprowadzenie do psychologii procesu. Przedstawiamy podstawy koncepcji, jej źródła i główne pojęcia. Uczymy się patrzeć na siebie w kategoriach przepływu doświadczenia – ciągłych zmian i powtarzalnych wzorców. Przedstawiamy koncepcję pierwotnego i wtórnego procesu: proces pierwotny to nasza aktualna tożsamość, to z czym się identyfikujemy w swoim doświadczeniu. Proces wtórny to wszystko to, co przykuwa naszą uwagę, ale pojawia się poza naszą tożsamością, to co się przydarza: pociąga, fascynuje, zakłóca, boli, przeszkadza – a jednocześnie jest potencjalnie źródłem ważnych informacji i rozwoju. Uczymy się uważności, obserwowania sygnałów i nieoceniania tego, co się pojawia w doświadczeniu.

 

 

 

Praca ze snami

 

Sny fascynują ludzi od wieków. Od czasów Freuda psychologia pomaga w rozumieniu znaczenia snów. Praca z procesem zakorzeniona jest w psychologii analitycznej C.G. Junga, w której sny zajmują bardzo ważne miejsce - jako podstawowe źródło informacji, jakie chce nam przekazać nieświadomość. Psychologia procesu korzysta z jungowskich metod pracy ze snami, a także proponuje własne techniki. Zajęcia warsztatowe obejmują poznawanie szyfru, jakiego używają marzenia senne by ukryć, a jednocześnie przekazać ważne informacje. Dowiadujemy się też, w jaki sposób zanurzyć się w „proces śnienia” i uchwycić ukryte znaczenia od środka, poprzez własne doświadczenie.

 

 

Praca z ciałem i symptomami fizycznymi

 

Psychologia procesu proponuje specyficzne metody pracy z ciałem, w tym z symptomami fizycznymi.

Nie jest metodą leczenia - ten aspekt pozostawia medycynie klasycznej i innym, alternatywnym podejściom do zdrowia i choroby. Z punkty widzenia psychologii procesu każda dolegliwość, poza tym, że wymaga odpowiedniego leczenia, niesie w sobie potencjalnie ważną informację. Ciało „mówi” swoim własnym językiem, przekazując informacje dotyczące marginalizowanych aspektów naszej osobowości, wypartych wspomnień i potrzebnych, niewykorzystanych energii. W czasie warsztatów poznajemy podstawowe założenia i techniki pracy z symptomami fizycznymi.

 

 

 

 

Praca z relacjami

 

W czasie kursu zajmujemy się także pracą z relacjami. Kontakty z ludźmi, szczególnie te bliskie, bywają źródłem zarówno głębokiego poczucia spełnienia, jak i wielkich cierpień.  W innych osobach przeglądamy się jak w lustrach, widząc w nich swoje własne wady, ale także potencjał, którego nie mamy odwagi dostrzec w sobie. W tym sensie relacje niosą ważne wskazówki dotyczące własnego „cienia” i własnych możliwości – uczymy się, w jaki sposób korzystać pełniej z tego, czym możemy się stać i w jaki sposób transformować to, co na pierwszy rzut oka wydaje się być negatywne. Przyglądamy się też wzajemnym interakcjom: komunikacja między ludźmi pełna jest tajemnic – sygnałów niosących nowe informacje i zaklętych wzorców, które utrudniają porozumienie. W czasie warsztatów uczymy się je odkrywać i zmieniać.  Poznajemy też metody pracy z konfliktami i innymi trudnymi sytuacjami w relacjach.

Zatrzymujemy się uważnie przy doświadczeniach traumatycznych, przedstawiając metody pracy do zastosowania w odpowiednim miejscu i czasie.

 

 

Krytyk wewnętrzny

 

Ważnym elementem codziennego funkcjonowania jest relacja z tzw. „wewnętrznym krytykiem”. Krytyk wewnętrzny reprezentuje postawy wobec takich własnych zachowań i doświadczeń, które oceniamy negatywnie. Krytyk może być mobilizującym głosem, może mieć „dobre intencje” lecz działać w trudny do przyjęcia sposób, lub być skrajnie niszczącą siłą, która blokuje nas w rozwoju i przed którą potrzebujemy się obronić. W czasie warsztatów uczymy się, jak radzić sobie z negatywnymi aspektami wewnętrznego krytyka i jak docierać do potencjalnie przydatnych rad i energii.

 

 

 

 

Odmienne stany świadomości

Psychologia procesu zajmuje się również doświadczeniami innych niż „normalne” stanów świadomości. Pokazuje w jaki sposób całe spektrum różnych stanów, od głębokiej medytacji, poprzez codzienne, drobne transy, nastroje czy emocje, aż do wywołujących cierpienie stanów psychotycznych, stanowi element ludzkiej kondycji. Uczymy się jak być w lepszym kontakcie ze sobą nawet w zmienionych stanach świadomości, sprawdzamy do czego mogą być potrzebne a także - w jaki sposób nawiązywać kontakt z osobami, z którymi zwykły kontakt z powodu ich stanu świadomości jest utrudniony lub niemożliwy.

 

 

 

Tendencje do uzależnień

 

Potrzeba przeżywania innych stanów świadomości jest jednym z czynników skłaniających do próbowania rozmaitych używek lub powtarzania czynności, które, tworząc nawyki, wymykają się spod kontroli. Stąd niewielki krok dzieli od uzależnień – choć oczywiście ich przyczyny są znacznie bardziej złożone i wielowymiarowe.  Psychologia procesu nie zajmuje się leczeniem uzależnień, może jednak pomagać w odkryciu tego, czego nieświadomie szukamy w mniej lub bardziej toksycznych substancjach lub wzorcach zachowania. Na warsztatach nie zajmujemy się poważnymi uzależnieniami, ale uczymy się lepiej rozumieć i odkrywać to, czemu służą nasze tendencje do uzależnień – takie jak np. nadmiarowe picie kawy, słodycze, trochę za częste zakupy, z

 

 

Praca ze światem

Psychologia procesu nie ogranicza się do pracy z jednostką i parą. Proponuje specyficzne techniki pracy z grupą, pozwalające zobaczyć ich nieświadome aspekty. Bierze pod uwagę fakt, że jako jednostki żyjemy w określonym świecie pełnym politycznych i społecznych problemów. W ramach kursu przedstawiamy podstawy tzw. „pracy ze światem” (Worldwork).  Zajmujemy się między innymi tym, w jaki sposób społeczne napięcia pomiędzy mniejszościami a większością, różnice rang i pozycji, przywileje i uprzedzenia wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie.

 

 

#

Kurs prowadzony jest w grupach liczących od kilku do dwudziestu kilku osób. Organizujemy dwie formy zajęć: Kurs Roczny, składający się z 9 weekendowych warsztatów (od października do czerwca, po jednym warsztacie w miesiącu), oraz Kurs Intensywny – 3 tygodnie od poniedziałku do piątku na przełomie czerwca i lipca.

Zajęcia obejmują elementy teorii i pracę poprzez własne doświadczenie: ćwiczenia w parach lub małych grupach. Prowadzone są przez doświadczonych nauczycieli, posiadających uprawnienia psychoterapeutyczne i trenerskie potwierdzone certyfikatem Polskiego Towarzystwa Psychologii Procesu oraz International Association of Process Oriented Psychology.

Kalendarium Wydarzeń